A+C, Dag 54: Mot Olden

Vi hade hört från andra gröna bandare att det fanns ett vandrarhem i Olden som inte var kommersiellt och väldigt trevligt. Så vi tänkte helt enkelt knata dit och sova en natt. Min grova beräkning sa ca 28 km.

Vi vaknade med ljuset redan klockan 6 till strålande solsken. Allt utom sovsaker var packat å klart så vi snabbt kunde komma iväg. Frukost åt vi vid ett vattendrag ca 3 km från stugan.

Precis efter det skulle vi vika av den officiella leden ner på en mindre stig… I detta fall betydde det återigen en större och mer välmarkerad stig 😀

En härlig lättgådd men varierad skogsmiljö tog oss ner till Jänsmässholmens fjällhotell där våra drömmar om en resturanglunch gick i kras då det var helt stängt och öde. Vi hittade i alla fall ett bord där vi kunde laga lite egen mat.

Som tur var hade André täckning och ringde till Sickan i Olden och fick klartecken att vi kunde komma förbi.

Enligt kartan skulle en vinterled gå förbi Jänsmässholmen bara 500 meter från platsen vi lunchade på men om vi skulle gå väg till starten skulle vi behöva gå runt 3 km extra… Vi tog kompass och drog rakt ut i skogen… Det tog sin tid och inga markeringar såg vi men en liten liten tillstymmelse till stig kunde vi skymta ibland och vi gick ju på rätt ställe enligt gps… Efter 2/3 av vinterleden så dyker första markeringen upp och det visar sig att den är helt omdragen från kartan… Suck 😉

Nu blev det lätt att hitta rätt och vi var snart uppe på småvägarna som skulle ta oss till Olden. Även här märktes det att kartorna vi har är gamla… Papperskartan är från 2015 och den digitala verkar matcha. Vissa vägar fanns medan andra var helt igenvuxna. Men förutom en chansning som tog oss till en gårdsplan utan vidare väg så gick det bra.

Totalt blev del lite längre än planerat, drygt 34 km! Och tangerar längsta etapp. Fötterna höll över förväntan, förmodligen mycket tack vare den varierade terrängen. Och även om det inte var så mycket att se längs vägen blev det ett roligt vandringspass.

Kvällen spänderades med dusch, bastu och massa snack med Sickan som har ett stort genuint intresse av alla gröna bandare och följer bloggar mm. Också väldigt många personliga möten. Supermysigt sovställe i en gammal skola.

Imorgon passerar vi garanterat 100 mil 😋

Sträcka: 34 km

Total sräcka: 999 km

Väder: Sol men senare mulet.