Markus, Dag 56: Dalarna

Klockan ringde tidigt då jag viste att jag hade ett nytt stenigt pass framför mig och dessutom ganska långt. Det skall bli regn till kvällen så mitt mål är att vara framme innan detta börjar och kunna kolla på det inifrån en torr varm Storrödtjärnstuga. Stugvärden Anette som också var uppe tidigt kom när jag ätit frukost och bjöd på bröd hon bakat själv och ost till detta. Den extra energin i form av glädje hon gett igår och på morgonen kommer jag ha med mig hela dagen, tack🙂

Stenig start som förvarnat men efter någon timme var terrängen mer lättgådd så jag inte hela tiden måste vakta vart och på vilken sten jag sätter fötterna. Idag känns det som både benen och fötterna är urstarka trots eländig terräng. Kanske är det känslan av att jag snart är vid Grövelsjön och får fira mitt äventyr. Det känns bitvis som jag kan flyga fram trots att det går långsamt.

Runt lunch är jag framme vid Rogenstugan som ligger på en liten halvudde med natur väldigt lik delar av Öland. Sandstig bitvis och gles tallskog. Efter lunch bär det uppför till (nästan) 1000 höjdmeter igen och vädret blir lite fuktigt/lätt regnigt. Vet inte om det beror på att det regnar eller att jag faktiskt är i molnet… hur som helst försvinner det när jag kommer ner 50-100 höjdmeter. Sikten var inte mer än 100 meter på toppen ändå så det var ingen idé att rasta på toppen som jag planerat. Det märks för övrigt på färgerna på fjället att hösten har kommit. Ganska fint ändå med de gula och röda tonerna:

När jag passerat södra spetsen på sjön Rogen går jag ganska snart förbi en skylt och ler. Dalarna! Här är sista landskapet av alla som jag skall gå i. Speciell känsla.

Storrödtjärnstugan visade sig inte långt därefter och här kommer jag bo gott under nattens regn. Imorgon kommer jag vakna till sista vandringsdag för att gå i mål. Det är blandade känslor efter alla upplevelser och dagar till fjälls men skall ändå bli lite skönt.

Sträcka: 33 km

Total sträcka: 1237 km

Väder: Mulet hela dagen och regn på kvällen. 10-12 grader.

6 reaktioner till “Markus, Dag 56: Dalarna

1. Stort grattis till GB! Roligt att kunnat följa alla strapatser längs den långa vandringen.

1. Tack! Jag gick idag i mål🙂 Stigen på andra sidan vattnet var lätt att hitta precis som ni tipsade om.

2. Härligt!
    Hörde i veckan att det planerades målgång på söndag, de sista milen verkar ha betats av riktigt raskt! Hoppas att sista dagen går väl för dig! Ses snart helt enkelt

1. Ja visst är det härligt! Jag har känt mig starkare nu på slutet efter 55 dagars träning och fötterna har varit med mig. Jag skall nu äta frukost och sedan gå de 22 sista kilometrarna till Grövelsjön. Där väntar föräldrarna och definitivt en dusch och bastu. Vi skall äta en trerätters ikväll på fjällstationen, sover till måndag och åker hem på måndag förmiddag. Vi ses snart!